Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Землі, відчужені уповноваженою радою, повинні бути повернуті державі
ПРАВОВІ ЗВІСТКИ
Верховний Суд України на засіданні Судової палати у цивільних справах 30 вересня 2015 розглянув справу № 6-196цс15 визнання незаконним та скасування рішення Брюховицької селищної ради, визнання недійсними договорів та державного акта на право власності на земельну лісову ділянку і зобов'язання повернути його в розпорядження держави.
При розгляді Суд сформулював таку правову позицію. Згідно зі статтею 7Лісового кодексу ліси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу.
Згідно зі статтею 8 ЛК в державній власності перебувають усі ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності. Право державної власності на ліси набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій відповідно до закону.
Згідно зі статтею 13 Земельного кодексу саме до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Передача у власність, надання в постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею понад 1 га, що перебувають у державній власності, належить до повноважень Кабінету Міністрів України у сфері лісових відносин (стаття 27 ЛК в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин (2008 рік ).
Відповідно до частини дев'ятої статті 149 ЗК в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси площею понад 1 га для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частинами п'ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу.
Встановивши, що земельні ділянки, в тому числі і спірна земельна ділянка, які були відчужені за рішенням селищної ради, відносяться до земель лісового фонду категорії лісів першої групи (ліси населених пунктів, які призначені для виконання рекреаційних, санітарно-гігієнічних і оздоровчих функцій), і під час ухвалення селищною радою рішення про їх відчуження перебували в державній власності і вибули з володіння власника - держави - крім його волі, оскільки відповідно до чинного законодавства право розпорядження ними належало Кабінету Міністрів, проте ніяких дій за розпорядженням зазначеними земельними ділянками уряд не здійснювало , суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про наявність правових підстав для витребування спірної земельної ділянки від добросовісного набувача в порядку статті 388 Цивільногокодексу.
Така ж правова позиція була висловлена при розгляді справ № 6-99цс14, № 6-65цс15.