Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Оприлюднена правова позиція Суду
Верховний Суд України на спільному засіданні судових палат у цивільних і господарських справах 18 листопада 2015 розглянув справу № 6-836цс15 за позовом заступника прокурора Київської області в інтересах держави до Обухівської районної держадміністрації Київської області, 6 фізособам, про визнання незаконними та часткове скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів та скасування їх державної реєстрації, витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння та визнання права власності на земельні ділянки.
При розгляді була сформульована наступна правова позиція. Частинами першою і другою статті 116 ЗК визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Статтею 118 ЗК визначено порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами. Так, відповідно до частин першої, другої, шостої, сьомої, восьмої, дев'ятої, десятої цієї статті громадяни, зацікавлені у приватизації земельної ділянки, подають заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки. У відповідності зі статтею 155 ЗК у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права людини щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним. Таким чином, земельним законодавством України визначений спеціальний порядок надання земельних ділянок громадянам України, порушення якого може служити підставою для визнання недійсним відповідного акта органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, якщо таким актом порушуються права людини щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою. Апеляційний суд, керуючись наведеними вище нормами матеріального права, встановивши, що відповідачі із заявами в райдержадміністрації про надання їм у власність спірних земельних ділянок не зверталися, підписи в дорученнях від їх імені виконані іншими особами, жодних дій, спрямованих на оформлення зазначених земельних ділянок, вони не скоювали, державних актів на право власності на землю не отримували, а також не уповноважували інших осіб на подальше відчуження зазначених земельних ділянок, прийняв рішення про задоволення позову. Суд касаційної інстанції помилково скасував правильне рішення суду апеляційної інстанції, погодившись з висновком суду першої інстанції про законність отримання відповідачами земельних ділянок.
Всі рішення судів Ви можете легко знайти в Системі аналізу судових рішень VERDICTUM, створеної для аналітичної роботи з багатомільйонним масивом судових рішень. Якщо Ви ще не користуєтеся системою, замовте тестовий доступ або придбайте VERDICTUM.