flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Оскаржити результати атестації судді буде неможливо?

20 травня 2016, 11:18

 Останнім часом часто виникає почуття, що судова, виконавча і законодавча влада існують в паралельних світах. Останні дві гілки влади приймають закони і дають розпорядження, щоб відзвітувати перед іноземними партнерами. В суть того, як далі реалізуються прийняті норми, вони не вникають, але часто нарікають, що звітувати нема про що, тому що реалізувати реформи їм заважає судова влада.

При цьому окремі зміни постійно є предметом торгу, суть якого зводиться до бажання мати якомога більш потужні важелі контролю над судовою системою.

Чергове випробування для Феміди готується в законопроекті №4180 «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення окремих положень законодавства з питань судоустрою і статусу суддів».

Наше видання вже провело детальний аналіз законопроекту .

Законопроект №4180 не залишився непоміченим в суддівських колективах - Верховний Суд України у своєму висновку вказав, що він потребує суттєвого доопрацювання, а судді інших судів піддали його жорсткого аналізу.

Відзначимо, що законопроектом також пропонується обмежити підстави для оскарження рішень Вищої ради юстиції про відмову у внесенні Президенту подань про призначення кандидатів суддями виключно порушенням визначеного законом порядку призначення на посаду судді.

Автори законопроекту пропонують надати висновку Вищої ради юстиції з приводу відповідності кандидата критеріям сумлінності або професійної етики статус остаточного - рішення про відмову у внесенні Президенту подання про призначення кандидата суддею з цих підстав судового оскарженню не підлягає. Причому не потрібно навіть встановлення відповідного факту.

Висновків Вищої кваліфікаційної комісії щодо професійної кар'єри судді автори проекту також пропонують надати статус остаточних, адже прийняті Комісією рішення підлягають судовому оскарженню тільки в частині дотримання процедур, а не суті зроблених висновків.

Ще один нюанс: у разі оскарження рішення ВККС за результатами проведення первинного кваліфікаційного оцінювання, а також прийнятих на його підставі рішень Вищої ради юстиції Президентом, парламентом проектом пропонується, щоб такі справи розглядалися судом у складі суддів, які пройшли процедуру первинного кваліфікаційного оцінювання.

Відмінний спосіб зробити оскарження взагалі неможливим - відкласти кваліфікаційне оцінювання суддів Вищого адміністративного суду на невизначений термін. Чи не реакція це на скасування Вищого адміністративного суду деяких рішень Вищої кваліфікаційної комісії та Вищої ради юстиції і не спосіб уникнути судового контролю?

Відзначимо, що такі положення також викликають критику у суддів. Як зазначає голова Вищого адміністративного суду України Олександр Нечитайло , «кваліфікаційне оцінювання суддів Вищого адміністративного суду і інших вищих спецсуден поки дійсно відкладено через те, що певні законодавцем терміни закінчилися, і для проведення оцінювання необхідно нове законодавче регулювання.

Як швидко буде вирішуватися це питання, невідомо, і така ситуація може перешкодити своєчасному розгляду справ щодо оскарження рішень Вищої кваліфікаційної комісії у разі прийняття змін, запропонованих авторами законопроекту.

Таким чином, ця сфера правовідносин залишиться без жодного судового контролю, що може мати негативні наслідки як для суддів, незгодних з певними рішеннями Вищої кваліфікаційної комісії, так і для міжнародного іміджу нашої держави », - підкреслив суддя.

Що стосується Верховного Суду України, то там вважають, що окремі положення запропонованих законопроектом змін містять суттєві ризики ослаблення незалежності судової влади, закладають неоднозначні новації і не узгоджуються із загальновизнаними міжнародними стандартами.

Як зазначено в пояснювальній записці до законопроекту №4180, його метою є забезпечення принципів відкритості та прозорості діяльності суддів. Однак, виходячи з величезної кількості зауважень і неузгодженостей, виникає питання: наскільки якісним може бути проект, прийнятий парламентом на швидку руку?

Детальніше про судову реформу читайте в статті «Реформа похапцем» .

Наталія Мамченко, В'ячеслав Хрипун

Джерело: sud.ua