flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Викинуті на вулицю?

09 червня 2016, 08:50

Куди податися колишнім міліціонерам , прокурорам , суддям і податківцям? 

З звільненими міліціонерами, прокурорами, податківцями вже склалася ціла епопея. М'яко кажучи, їх не хочуть приймати до своїх лав ні адвокати, ні Мін'юст, ні інші державні органи. Наприклад, міністр юстиції УкраїниПавло Петренко вирішив не призначати на посади в своєму відомстві колишніх працівників судів, прокуратури та правоохоронних органів. Експерти вважають, що така позиція не відповідає не тільки основам Конституції, а й Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Фактично міністр пропонує ввести в Україні трудову дискримінацію.

У свою чергу, звільненим працівникам Міністерства внутрішніх справ, Державної фіскальної служби і прокуратури Державна служба зайнятості рекомендує звернути увагу на проходження військової служби за контрактом у Збройних силах України. Те ж, до речі, стосується і працівників поліції, які не пройшли переатестацію, тільки в цьому випадку МВС під гаслом «даємо другий шанс» відправляє людей на службу в зону антитерористичної операції.

Колишнім працівникам правоохоронних органів дійсно дуже важко сьогодні працевлаштуватися, а такі публічні висловлювання міністра і позиція адвокатської спільноти наштовхують на питання: куди їм йти? У всіх гранях цієї проблеми розбиралася «Судово-юридична газета» .

Трудовий заборона або дискримінація від Мін'юсту?

На сьогоднішній день простежується ситуація, коли ряд політиків і керівників центральних органів виконавчої влади в публічних виступах проявляють як глибинне нерозуміння основ побудови демократичної країни, так і ігнорування конституційних принципів. Про публічних заявах міністра юстиції, особливо щодо судової системи, наше видання вже неодноразово писало. Черговою гучною заявою П. Петренко став заклик не призначати на посади в Міністерстві юстиції України колишніх працівників судів, прокуратури та правоохоронних органів. Про це він повідомив 19 травня 2016 року під час виступу в Київському національному університеті ім. Т. Шевченка, коли запрошував студентів влаштовуватися на роботу в районні бюро правової допомоги, створені замість районних управлінь юстиції. «У мене єдина вимога: щоб ми не працевлаштовували колишніх міліціонерів, прокурорів і суддів. Це принципово », - висловився тоді П. Петренко. За його словами, перераховані особи не зможуть надавати громадянам якісну юридичну допомогу. При цьому він підкреслив, що колишні співробітники райуправлінь органів юстиції можуть претендувати на роботу в бюро правової допомоги.

Однак його думку не розділяє заступник міністра юстиції Гія Гецадзе , який прокоментував ситуацію наступним чином: «З приводу питання, чи можуть колишні працівники судів, прокуратури, поліції претендувати на посади в органах юстиції, відповім: можуть. У нас відкриті конкурси, в яких беруть участь і досвідчені співробітники, і недосвідчені молоді юристи, яке тільки закінчили університети, і т. Д. У всіх наших громадян рівні шанси ».

Що говорить закон

Відповідно до Конституції, загальновизнаних принципів і норм міжнародного права і міжнародних договорів України, всі особи мають рівні права і свободи, а також рівні можливості для їх реалізації. Чинний Закон «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» №5207-VI від 06.09.2012 визначає, що дискримінація - це ситуація, при якій особа та / або група осіб за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є і можуть бути дійсними або допускаються, відчувають обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-який формою, встановленою цим законом, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об'єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними і необхідними. В цьому законі також сказано, що вказівки, інструкції або заклики до дискримінації по відношенню до особи і / або групи осіб за їх певними ознаками - це підбурювання до дискримінації.

Примітно, що ст. 11 зазначеного закону визначає повноваження Кабінету міністрів України щодо запобігання та протидії дискримінації. Так, КМУ:

  • забезпечує проведення єдиної державної політики, спрямованої на дотримання принципу недискримінації в усіх сферах життя суспільства;
  • спрямовує і координує роботу міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо забезпечення запобігання і протидії дискримінації;
  • враховує принцип недискримінації при прийнятті нормативно-правових актів;
  • затверджує порядок проведення органами виконавчої влади антидискримінаційної експертизи проектів нормативно-правових актів;
  • здійснює інші повноваження в сфері запобігання та протидії дискримінації, передбачені законом.

Виходячи зі сказаного, можна зробити висновок, що міністр юстиції як представник виконавчої влади не тільки не вживає заходів щодо запобігання та протидії дискримінації, а й, по суті, закликає до неї.

Адвокатура в тому числі

Як не дивно, колишніх суддів і працівників правоохоронних органів не хочуть приймати до своїх лав і адвокати.Здавалося б, адвокатське співтовариство повинне бути більш лояльно в даному питанні і оцінювати ситуацію з точки зору законодавства, проте знаходяться адвокати, які категорично проти такого порядку речей. Мало того, вони вважають, що репутація адвокатури вже похитнулася через прийняття до її лав осіб, які раніше працювали слідчими, прокурорами або суддями. При цьому такі адвокати зазначають, що зростання числа колишніх співробітників силових відомств в рядах адвокатури веде до тотальної корупції в рядах правоохоронних органів.

Так, при аналізі проекту змін до Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», напрацьованого Радою з питань судової реформи при Президентові України, член Ради адвокатів Київської області Регіна Гусейновазазначила: «Я б хотіла звернути увагу колег на один вкрай важливий аспект, який ставить під загрозу не тільки репутацію адвокатури, а й існування інституту адвокатури в тому розумінні, яке існує в цивілізованому світі. Чи не є великою таємницею, що останнім часом репутація адвокатури похитнулася. І не останню роль в цьому зіграло прийняття до лав адвокатури осіб, які раніше працювали слідчими, прокурорами, суддями, які переслідували «майданівців» під час Революції Переваги, виконували злочинні накази, ухвалювали неправомірні рішення, перешкоджали адвокатам виконувати їх обов'язки. У КДКА просто немає важелів впливу на цю ситуацію, тому що в законі відсутні відповідні статті. Автори чергового законопроекту або забули, або свідомо не прописали норми, спрямовані на усунення корупційних ризиків для української адвокатури. Ці ризики виникли внаслідок отримання адвокатських свідоцтв колишніми працівниками правоохоронних органів.Незрозуміло, чому автори законопроекту просто проігнорували таку кричущу проблему, про яку весь час нагадує адвокатську спільноту. Весь законопроект не вартий паперу, на якому він надрукований, якщо не будуть усунені фактори, які породжують корупцію ».

Мало того, адвокат пропонує на законодавчому рівні закріпити норму, згідно з якою не можуть бути адвокатами особи, які перебували на службі в міліції, поліції, СБУ, фіскальної прокуратурі, податковій міліції, а також судді незалежно від звання, посади, кваліфікації та вислуги років - протягом 3 років з дня звільнення.

«Зараз виникла нагальна необхідність внести негайні зміни в Закон« Про адвокатуру та адвокатську діяльність »у зв'язку з великою кількістю осіб, які працювали в органах дізнання, силових відомствах, прокуратурі, які прагнуть отримати кваліфікацію адвоката. Адвокатура України на сьогодні не має правових підстав не приймати документи від осіб, які, працюючи в органах дізнання та інших правоохоронних підрозділах, перешкоджали адвокатам здійснювати їх діяльність. Крім того, зростання числа колишніх співробітників силових відомств в рядах адвокатури веде до тотальної корупції в рядах правоохоронних органів. Адже колишні силовики, отримавши адвокатські свідоцтва, користуються своїми зв'язками і впливом.

Адвокатура України в особі територіальних органів адвокатського самоврядування не може самостійно проводити розслідування по особам, які працювали в правоохоронних органах і перешкоджали адвокатам здійснювати свою професійну діяльність. Тому справедливим і обгрунтованим вважаю рішення не допускати до здачі адвокатських іспитів протягом 3 років осіб, які працювали в силових відомствах. Це знижує можливі корупційні ризики в роботі адвоката з правоохоронними органами. Крім того, такі зміни будуть служити стримуючим фактором для працівників силових відомств. Очевидно, в проекті варто прописати п. 5 ст. 6 в такій редакції: «Придбання права на заняття адвокатською діяльністю. Організаційна форма адвокатської діяльності »:

2. Не можуть бути адвокатами особи, які:

5) перебували на службі в міліції, поліції, СБУ, фіскальної прокуратурі, податковій міліції, а також судді, незалежно від звання, посади, кваліфікації та вислуги років - протягом 3 років з дня звільнення », - зазначила Р. Гусейнова.

Звичайно, думка навіть кількох адвокатів не говорить про те, що все адвокатську спільноту підтримує дану позицію. Однак якщо про це говорять вголос, можна припустити, що дана ідея все ж обговорюється в адвокатських колах.

«Очищення системи» від МВС

Міністерство внутрішніх справ теж не особливо відзначилося. Мало того, воно підійшло до цього питання навіть більш «креативно». Коли «Судово-юридична газета» проводила аналіз проблемних моментів, пов'язаних з переатестацію співробітників поліції, вдалося дізнатися, що існує практика, коли тим співробітникам, хто провалив атестацію в Міністерстві внутрішніх справ, дають другий шанс: відправляють добровільно служити в зону АТО, аргументуючи це тим, що там зараз величезна нестача кадрів - майже 3 тис. осіб.

Примітно, що ті ж адвокати кажуть, що така позиція суперечить нормам Конституції. «Я чув таку інформацію. Це може бути наказ міністра або глави Нацполіціі, але такі норми суперечать закону прямої дії - Конституції України. Адже в ній сказано, що не може бути ніяких привілеїв, і всі рівні. А виходить, як же рівні? Звільнених людей фактично відправляють на війну », - зазначив з цього питання адвокат і екс-заступник начальника міського відділу - начальник кримінальної міліції Бориспільського МВ ГУМВС України в Київській області, який представляє інтереси незаконно звільнених співробітників Національної поліції України, Дмитро Абрамчук .

Однак у представників Міністерства внутрішніх справ своя точка зору. Так, радник міністра внутрішніх справІван Варченко назвав це «можливістю такого в деякій мірі очищення ...». Він прокоментував ситуацію наступним чином: «Щодо того, чи будуть проходити службу на Сході України працівники поліції, які не пройшли переатестацію, можу зазначити наступне. Так, дійсно така інформація є. Однак на даний момент людей, які виявили бажання, трохи. Можливість такого в деякій мірі очищення та проходження в подальшому служби в структурі Національної поліції людям запропонована. У них є право відмовитися, але є і можливість погодитися.Однак така можливість надається тільки тим, хто не звільнений з таким, що дискредитує обставинам. Т. е. Тієї людини, щодо якого є підозра в корупційній діяльності, в скоєнні службових злочинів, можливість альтернативного проходження служби запропонована не буде ».

Держслужба зайнятості рекомендує

Державна служба зайнятості також стривожена питанням працевлаштування колишніх працівників правоохоронних органів. За її даними, в даний час на обліку перебувають близько 5200 правоохоронців: понад 3200 колишніх співробітників МВС, близько 1300 податківців і 700 прокурорів. Співробітники держслужби начебто знайшли вихід із ситуації - колишнім працівникам Міністерства внутрішніх справ, Державної фіскальної служби і прокуратури можуть запропонувати служити в Збройних силах України. «Контрактна служба в армії - одна з найпривабливіших з економічної точки зору професій, на яку в рамках специфіки своєї роботи слід звернути увагу безробітним правоохоронцям», - йдеться в повідомленні відомства. Т. е. Державна служба зайнятості рекомендує колишнім працівникам правоохоронних органів звернути увагу на проходження військової служби за контрактом у ЗСУ.

«У цьому році службі зайнятості повідомили про звільнення 25 тис. Співробітників МВС та понад 21,5 тис. Податківців. У минулому році також було повідомлено про звільнення більше 5 тис. Прокурорів. Де всім цим людям шукати роботу? Ми переконані, що в розрізі заробітних плат і умінь цих категорій громадян найцікавішою і високооплачуваною роботою для них буде служба за контрактом в Збройних силах України », - відзначив в. о. голови центрального апарату Держслужби зайнятості Сергій Кравченко .По  його словами, якщо звільнені правоохоронці вирішать підписати контракт з ВСУ, їм необхідно буде звернутися в найближчий центр зайнятості або військкомат. Там їх проконсультують про наявні вакансії в різних військових частинах і ознайомлять з усіма пільгами та виплатами для військовослужбовців за контрактом.

Гія Гецадзе , заступник міністра юстиції України

- З приводу питання, чи можуть колишні працівники судів, прокуратури, поліції претендувати на посади в органах юстиції, відповім: можуть. У нас відкриті конкурси, в яких беруть участь і досвідчені співробітники, і недосвідчені молоді юристи, яке тільки закінчили університети, і т. Д. У всіх наших громадян рівні шанси.

Іван Варченко , радник міністра внутрішніх справ

- Щодо того, чи будуть проходити службу на Сході України працівники поліції, які не пройшли переатестацію, можу зазначити наступне. Так, така інформація дійсно є. Однак на даний момент людей, які виявили бажання, трохи. Можливість такого в деякій мірі очищення та проходження в подальшому служби в структурі Національної поліції людям запропонована. У них є право відмовитися, але і є можливість погодитися. Однак така можливість надається тільки тим, хто не звільнений з таким, що дискредитує обставинам. Т. е. Людині, щодо якого є підозра в корупційній діяльності, в скоєнні службових злочинів, можливість альтернативного проходження служби запропонована не буде.

Руслан Сидорович , народний депутат України

- З приводу висловлювань міністра юстиції зазначу, що навіть Рада Європи наголошує на неприпустимості коментарів з боку політиків будь-якого рангу, які могли б підривати авторитет судової гілки влади або створювати на неї тиск. Ми - законодавці, уряд і Президент зобов'язані створити відповідні законодавчі механізми, які повинні працювати незалежно від будь-якого політика, починаючи від рядового громадянина, селянина, столяра, водія і закінчуючи Президентом. Перед законом всі громадяни України повинні бути рівні. Але для цього має змінитися ставлення до цього питання в головах політиків та інших представників влади, які повинні займатися тим, чим вони займаються.

Галина Ковбасинська , голова кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Київської області

- Ми приймаємо всіх. Дуже багато взяли прокурорів, тих, які люструвати і які пішли за власним бажанням. Є і слідчі. На даний момент в адвокатуру йдуть судді, яких ми теж будемо приймати. Хоча тільки в разі, якщо не буде іншого закону. Наприклад, якщо за законом до 1999 року ми брали всіх, до нас приходили прокурори, слідчі та інші особи, т. К. Не було обмежень. Але 30 вересня 1999 вийшов закон, що забороняє це робити.Згідно з нормами цього закону, ми не мали права приймати зазначених осіб. Зараз, з 2012 р вийшов новий закон, який знову дозволив брати в адвокатуру таких людей.

У нас в Раді теж стоїть питання про те, нібито, навіщо ми приймаємо колишніх працівників правоохоронних органів. Але я кажу: покажіть мені закон, за яким я не можу їх приймати. От і все. Це моя думка. Я людина закону.

Яна Собко

Джерело: sud.ua