Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ПІДСТАВИ ЩОДО ЗВІЛЬНЕННЯ ПРАЦІВНИКІВ
У РАЗІ СКОРОЧЕННЯ ЧИСЕЛЬНОСТІ АБО ШТАТУ
Згідно з частиною 3 статті 64 Господарського кодексу України підприємство, установа, організація (далі — підприємство), тобто роботодавець, має право самостійно визначати організаційну структуру, а також встановлювати чисельність працівників і штатний розпис.
Отже, за певних обставин роботодавець може (а інколи змушений) змінювати чисельність або штат працівників скороченням.
Зауважимо, що скористатися таким правом роботодавець може будь-коли, оскільки нормами законодавства не встановлено щодо цього жодних часових обмежень. Але варто пам’ятати, що процедура скорочення чисельності або штату є однією з найскладніших у кадровій практиці насамперед через вимогу суворого дотримання численних вимог законодавства.
Якщо ліквідується окремий підрозділ підприємства або якесь виробництво, а саме підприємство з рештою підрозділів залишається працювати, не може йтися про звільнення у зв’язку з ліквідацією підприємства, оскільки така ліквідація не відбувається. У цьому разі йдеться про скорочення чисельності або штату працівників.
Чисельність працівників — це списковий склад працівників, і скорочення чисельності працівників передбачає зменшення їх кількості (лист Міністерства праці та соціальної політики України від 7 квітня 2011 року № 114/06/187-11, далі — Лист № 114/06/187-11).
Штат працівників — це сукупність посад, установлених штатним розписом підприємства. Тому скорочення штату являє собою зміну штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами (Лист № 114/06/187-11).
Фактори, якими може бути зумовлена потреба скорочення чисельності або штату працівників:
Скорочення чисельності працівників і скорочення штату підприємства — поняття не тотожні.
Таким чином, зі скороченням чисельності майже завжди відбувається скорочення штату, оскільки зміна чисельності працівників відповідно відображається у штатному розписі. А при скороченні штату чисельність може не тільки не зменшитися, а подеколи навіть збільшитися (абзац шістнадцятий Роз’яснень), якщо, скажімо, одночасно із скороченням до штатного розпису вводять нові посади.
Зазначені дії провадять на основі науково обґрунтованих завдань і норм, визначених, зокрема, ринком закупівлі сировини й збутом готової продукції (послуг), а також виходячи з вимог Національного класифікатора України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 28 липня 2010 року № 327 і Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників» від 29 грудня 2004 року № 336. Якщо роботодавець вирішив ліквідувати певний структурний підрозділ підприємства чи його реорганізувати, він повинен скласти техніко-економічне обґрунтування причин проведення таких змін, оскільки при цьому завжди відбувається вивільнення працівників.
Право роботодавця самостійно визначати чисельність працівників і штатний розпис не потребує додаткового доведення, і судові органи не можуть вимагати обґрунтування доцільності скорочення чисельності або штату.
Факт скорочення чисельності або штату може підтверджуватися:
При цьому додатковими доказами можуть слугувати довідки, підготовлені роботодавцем, у яких може зазначатися:
Зазначимо, що процедура звільнення працівника у разі скорочення має відбуватися на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП, відповідно до якого скорочення чисельності або штату працівників — одна з підстав для розірвання трудового договору.
Розірвання трудового договору за зазначеною підставою відбувається в разі реорганізації підприємства (через злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення), зміни його власника, ухвалення власником або уповноваженим ним органом рішення про скорочення чисельності або штату у зв’язку з перепрофілюванням, а також з інших причин, які супроводжуються змінами у складі працівників за посадами, спеціальністю, кваліфікацією, професією (Лист № 114/06/187-11).
При виникненні спору між працівником і роботодавцем суд не вправі обговорювати питання про доцільність скорочення чисельності або штату працівників, але наявність підстав для звільнення (чи відбувалося скорочення штату або чисельності працівників) та дотримання відповідної процедури він перевірить обов’язково.
Так, згідно з абзацом першим пункту 19 Постанови № 9, розглядаючи трудові спори, пов’язані зі звільненням на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП, суди зобов’язані з’ясувати, чи справді у відповідача відбувалися зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержав роботодавець норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що роботодавець не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому самому підприємстві, чи не мав вивільнюваний працівник переважного права на залишення на роботі та чи попереджували його за два місяці про наступне вивільнення.
Виходячи з норм законодавства звільнення працівників у зв’язку із скороченням чисельності або штату може вважатися законним, якщо:
ОСОБЛИВОСТІ ЗВІЛЬНЕННЯ ПРАЦІВНИКІВ У РАЗІ
СКОРОЧЕННЯ ЧИСЕЛЬНОСТІ АБО ШТАТУ
Перед тим як провадити процедуру звільнення працівників у зв’язку зі скороченням чисельності або штату, працівникові відділу кадрів варто звернути увагу на такі особливості законодавства:
Якщо працівник звільняється раніше, аніж виповниться повний робочий рік, у рахунок якого він одержав відпустку, за дні відпустки, взяті авансом, відрахування не здійснюються.
Працівникам, які належать до категорії 1 і 2 громадян, що постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи, і учасникам ліквідації наслідків на чорнобильській АЕС, які належать до 3 категорії, допомога виплачується у розмірі трикратного середнього місячного заробітку (виплата провадиться за рахунок підприємства з подальшою компенсацією підприємству цих витрат за рахунок державного бюджету) (п. 7 ч. 1 ст. 20, п. 1 ч. 1 ст. 21, п. 1 ч. 1 ст. 22 закону № 796).
У разі звільнення працівникові виплачують грошову компенсацію за всі невикористані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей (ч. 1 ст. 24 Закону № 504).
Крім того, при припиненні трудового договору на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП працівникові слід виплатити вихідну допомогу в розмірі не менше середнього місячного заробітку (ст. 44 КЗпП).
Особливі гарантії для окремих категорій безробітних, які втратили роботу у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці
Відповідно до частини 1 статті 49 Закону № 5067 працівникам, трудовий договір з якими розірвано з ініціативи роботодавця у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці, зокрема, реорганізацією підприємства, скороченням чисельності або штату працівників, яким на день вивільнення залишилося не більше півтора року до встановленого статтею 26 Закону № 1058 пенсійного віку або віку, що дає право на призначення пенсії відповідно до Закону № 3723, Закону № 2790, Закону № 1789 і Закону № 1977, за умови їх реєстрації в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення й трудової міграції, та браком підходящої роботи гарантується право надостроковий вихід на пенсію, якщо вони мають страховий стаж, потрібний для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбачений абзацом першим частини 1 статті 28 Закону № 1058.
Клопотання про достроковий вихід на пенсію безробітних видається відповідно до порядку реєстрації, перереєстрації та ведення обліку безробітних.
Працівникові кадрів слід ураховувати, що відповідно до статті 48 Закону № 5067 масовим вивільненням з ініціативи роботодавця (крім випадку ліквідації юридичної особи) є одноразове або протягом:
При цьому показники масового вивільнення працівників, заходи з їх запобігання та з мінімізації негативних наслідків установлюють колективними договорами та угодами, укладеними на національному, галузевому та регіональному рівнях.
Комплекс заходів щодо забезпечення зайнятості працівників, які підлягають вивільненню, розробляють відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування за участю сторін соціального діалогу.
Вживаючи заходів щодо запобігання різкому зростанню безробіття під час масового вивільнення працівників, можна утворювати спеціальні комісії, як визначено в Порядку № 305.
Основні завдання спеціальної комісії:
Стаття надана редакцією журналу «Довідник кадровика»
спеціально для інтернет-порталу «Всеукраїнська асоціація кадровиків»
(детальніше — журнал «Довідник кадровика» № 7, 2014)
Автор: Олексій ГЕРАСИМОВ,
консультант з питань кадрового діловодства