flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Переоцінка майна після несостоявщіхся торгів не є новою оцінкою, - ВСУ

13 липня 2016, 10:55

Проведення переоцінок (уцінок) спірного майна держвиконавцем в зв'язку з тим, що публічні торги не відбулися, не може вважатися новою оцінкою в розумінні Закону «Про виконавче провадження», торги повинні бути проведені по не більше ніж 6-місячного звіту про оцінку


ПРАВОВІ ИЗВЕСТИЯ

Верховний Суд України на засіданні Судової палати у цивільних справах 29 червня 2016 розглянув справу № 6-370цс16 про визнання прилюдних торгів недійсними.

При розгляді була сфомірована правова позиція, згідно з якою торги, проведені по більш, ніж шестимісячного звіту про оцінку, визнаються недійсними.

З урахуванням норм частини першої статті 3 ЦПК, частини першої статті 15, частини першої статті 16 ЦК правом на звернення до суду за захистом володіє особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме його прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та громадські інтереси. Суд повинен встановити, чи були порушені, що не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і в залежності від встановленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні. Відповідно до частини другої статті 16, частиною першою статті 215 ЦК одним з способів захисту порушеного права є визнання недійсною угоди, укладеної з недотриманням стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою, шостою статті 203 ЦК, зокрема в зв'язку з невідповідністю змісту правочину цьому Кодексу та іншим актам цивільного законодавства. Правова природа продажу з публічних торгів дає підстави для можливості визнання торгів недійсними за правилами визнання недійсними угод, в тому числі на підставі норм цивільного законодавства (статті 203, 215 ЦК) про недійсність угоди як такої, що не відповідає вимогам закону, в разі невиконання вимог по процедурі, порядок проведення торгів, передбачених Тимчасовим положенням про порядок проведення прилюдних торгів з реалізації арештованого нерухомого майна . Частиною третьою статті 62 Закону «про виконавче провадження» передбачено, що майно передається на реалізацію за ціною та в порядку, визначених статтею 58 цього Закону. Відповідно до частини першої статті 58 Закону «Про виконавче провадження» визначення вартості майна боржника проводиться державним виконавцем за ринковими цінами, що діють на день визначення вартості майна. Для проведення оцінки нерухомого майна та майна, вартість якого перевищує сто неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, державний виконавець залучає суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання, який здійснює свою діяльність відповідно до Закону «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні». відповідно до частини п'ятої статті 58 зазначеного Закону звіт про оцінку майна у виконавчому провадженні вважається чинним протягом 6 місяців з дня його підписання суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання. Після закінчення цього терміну оцінка майна проводиться повторно. На момент проведення прилюдних торгів, в тому числі повторних торгів, для визначення вартості об'єкта оцінки звіт про оцінку майна повинен бути дійсним.Повторні публічні торги повинні відбутися в межах шестимісячного терміну з моменту підписання звіту про оцінку майна . Після закінчення цього шестимісячного терміну обов'язковою умовою призначення і проведення публічних торгів є отримання нового звіту про оцінку майна. Проведення публічних торгів з реалізації майна за ціною, визначеною звітом про оцінку майна, що втратив силу, є порушенням встановлених законодавством правил про порядок реалізації майна на публічних торгах, в тому числі правил про визначення стартової ціни реалізації майна, а саме частини п'ятої статті 58 Закону « про виконавче провадження », пунктів 3.2, 3.4 Тимчасового положення. Проведення переоцінок (уцінок) спірного майна державним виконавцем у зв'язку з тим, що публічні торги не відбулися, не може вважатися новою оцінкою в розумінні положень частини п'ятої статті 58 Закону« про виконавче провадження » . Таким чином, проведення прилюдних торгів з реалізації майна за ціною, визначеною звітом про оцінку майна, який втратив чинність, є підставою для визнання цих торгів недійсними при порушенні прав і законних інтересів особи, яка їх оскаржує.