Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
28 січня минулого року ми з колегами з реанімаційного пакету реформ закликали парламент прийняти зміни до Конституції в частині правосуддя разом з пакетом необхідних імплементаційних законів, надавши конкретні пропозиції до змісту цих законів.
Пройшов рік, і можна констатувати: більшість наших вимог реалізовані.
Але 2017-й буде переломним для трансформації цієї надзвичайно важливої для громадян і держави системи, адже тепер починається процес імплементації конституційних змін в частині правосуддя. Вкрай важливо закріпити досягнення 2016 р і тому громадськість ставить перед собою сім нових амбітних цілей.
Новий Верховний суд
Відповідно до закону "Про судоустрій і статус суддів", до кінця березня нинішнього року повинні бути призначені принаймні 65 суддів нового Верховного суду. Вперше на посаду судді найвищого судового установи претендують не тільки судді, але також вчені-правознавці та адвокати.
У конкурсі , який проводить Вища кваліфікаційна комісія суддів, беруть участь 653 претендента. Кандидатів також "Скриня" Громадська рада доброчесності, сформований авторитетними громадськими організаціями. Експертам вдалося домогтися збільшення ваги Громадської ради при оцінці недобропорядності кандидатів. Тепер для відхилення висновків ради необхідні голоси двох третин складу Вищої кваліфікаційної комісії (11 з 16).
На новий Верховний суд покладають великі надії. Він не тільки повинен замінити три вищих спеціалізованих суди і діючий Верховний суд, а й виконанням касаційних повноважень задати високі стандарти правосуддя для всієї судової системи. Кінцеве рішення у справі можна буде отримати швидше, оскільки третя інстанція буде остаточною (сьогодні у нас чотири інстанції).
Важливо не втратити ідею нового Верховного суду, "підкинувши" йому десятки тисяч справ, що накопичилися нині у вищих судах. Саме такий механізм передбачає закон. Але під навалом справ новий Верховний суд може не вижити.
Тому необхідні зміни в закон: в новий Верховний суд повинні надходити тільки нові касаційні скарги. Справи з вищих спеціалізованих судів повинні бути або ними ж розглянуті до ліквідації цих судів, або, як вимушений, але небажаний крок, - передані апеляційним судам.
кваліфікаційне оцінювання
Відповідно до конституційних змін, всі діючі судді повинні пройти кваліфікаційне оцінювання - перевірку компетентності, доброчесності та дотримання етичних стандартів. Непроходження оцінювання - підстава для звільнення судді. З огляду на велику кількість суддів, цей процес затягнеться на кілька років.
Важливо, щоб в 2017 році таке оцінювання пройшли судді, яких раніше призначили на п'ять років, і судді апеляційних судів. Також є можливість запустити процес реорганізації апеляційних судів і сформувати нові апеляційні суди за конкурсом, брати участь в якому зможуть не тільки судді. Треба почати формування резерву кандидатів на посаду суддів для місцевих судів, - попередній резерв, створений ще за часів Януковича, себе вичерпав.
У процедурі оцінювання суддів та кандидатів на посаду судді також братиме участь Громадська рада доброчесності. Необхідно, щоб нова норма Конституції про обов'язок судді підтвердити законність походження свого майна, за порушення якої він повинен бути звільнений, довела свою життєздатність на практиці.
Введення антикорупційних судів
Закон "Про судоустрій і статус суддів" передбачив створення Вищого антикорупційного суду, але відклав його введення до прийняття окремого закону. Без прийняття такого закону і запуску антикорупційних судів ефективність діяльності Національного антикорупційного бюро та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури може бути зведена нанівець. Діючі суди просто зволікають з розглядом переданих їм справ щодо високопоставленої корупції і "зливають" інформацію про обшуки і негласних слідчих діях, зриваючи операції по викриттю злочинців.
Крім Вищого антикорупційного суду як суду першої інстанції, має бути створено спеціальний підрозділ у Верховному суді для апеляційного перегляду, а згодом, можливо, доведеться створити кілька регіональних антикорупційних судів.
Закон повинен встановити особливу процедуру добору суддів цих судів, в якій вирішальний голос мали б не політичні органи, а міжнародні організації та представники громадськості. Судді антикорупційних судів повинні бути не тільки професіоналами, але і нетерпимими до будь-яких проявів корупції. Крім того, важливо передбачити додаткові гарантії захисту та особистої безпеки таких суддів та їхніх родичів.
У разі прийняття закону в першій половині 2017 р є шанс, що антикорупційні суди зможуть почати свою діяльність з 2018 року Але політичної волі до прийняття якісного закону поки що не видно. Ймовірно, влада буде намагатися протягнути такий варіант закону, який дозволяв би підібрати лояльних суддів. Очевидно, громадськість буде відстоювати створення дійсно незалежних антикорупційних судів.
Електронний суд
Елементи електронного суду вже впроваджені в судочинстві: онлайн сплата судового збору, отримання інформації про етапи проходження справи в суді, можливість отримання від суду повідомлень і копій рішень по електронній пошті, смс-інформування, доступ до текстів судових рішень через єдиний державний реєстр судових рішень, онлайн трансляція окремих судових засідань і проведення відеоконференцій між судами, а також зі слідчими ізоляторами.
Але цього замало. Судочинство стане набагато доступніше, якщо комунікацію з судом можна буде повністю перевести в електронну форму - для тих користувачів, кому ця форма зручніше, ніж листування поштою та особистий похід до суду. Хмарні технології повинні дати можливість допуску користувачів до матеріалів справ за допомогою Інтернету. У разі оскарження судових рішень талмуди судових справ не доведеться перевозити до судів вищої інстанції.
Крім того, ефективним може виявитися механізм електронного судового наказу, який допоможе акумулювати близько 20% всіх цивільних і комерційних справ в одному-двох судах на всю Україну, і вони зможуть досить легко впоратися з таким навантаженням завдяки простому алгоритму: якщо належним чином повідомлений боржник не оскаржив грошові вимоги стягувача, суд генерує судовий наказ на стягнення цих сум. Досвід функціонування такого суду в Польщі і в деяких інших країнах довів його ефективність.
Електронний суд не тільки буде економити значні фінансові та людські ресурси, а й дозволить прискорити вирішення справи для сторін і зменшити навантаження на суди. Деякі технічні можливості для електронного суду вже створені, але для їх повноцінного запуску потрібні зміни до процесуального законодавства, зорієнтованого на паперове спілкування і присутність безпосередньо в суді. Є надія, що ці зміни будуть внесені вже в нинішньому році.
Перегляд вироків щодо свавільно засуджених
За повідомленнями правозахисників, десятки людей, засуджених до довічного позбавлення волі, відбувають покарання за чужі злочини. Європейський суд з прав людини в десятках справ констатував порушення прав людини в зв'язку з засудженням на підставі сфабрикованих доказів або вибитих під тортурами зізнань. Українські суди всіх рівнів залишалися глухими до таких аргументів захисту. І, на жаль, не всі свавільно засуджені зверталися до Європейського суду: у кого-то не було адвоката, хтось втратив віру, з інших причин.
Як свідчить практика, кількість випадків виправдання особи в Україні вже багато років не перевищує 1% вироків. За виправдувальні вироки карали і суддів, і прокурорів.
В Україні немає механізму перегляду вироків щодо таких осіб, якщо їх ухвалили давно. Чимало таких людей померло або загинуло, не дочекавшись права на перегляд своєї справи. Поки що такого права, на жаль, закон не передбачає. Але парламент прийняв у першому читанні законопроект №2033а "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України (щодо забезпечення окремих категорій засуджених осіб права на справедливий вирок)", який дає шанс на перегляд справи. На жаль, в минулому році парламент так і не спромігся його розглянути в другому читанні. Десь спрацювало прокурорське і суддівське лобі, десь були сумніви в ефективності перегляду в умовах діючої судової системи, яка не готова визнавати свої помилки.
Але в 2017 р ці сумніви можна розвіяти, якщо процес буде проходити під контролем нового Верховного суду. Тому шанс на прийняття закону зростає. Важливо, щоб парламент не упустив цей шанс і дав засудженим, які відбувають покарання за чужі злочини, право на відновлення справедливості.
Суд присяжних
В умовах загальної недовіри до влади в цілому і судам зокрема ефективним інструментом для відновлення цієї довіри може стати більшою мірою залучення громадськості. В судовому процесі є інститут присяжних. Сьогодні він працює тільки в кримінальних справах, але в урізаному вигляді: за своєю природою, це той же суд за участю народних засідателів, що був і раніше, - два судді і три народні засідателі, які вирішують і питання факту, і питання права. Класична ж модель суду присяжних передбачає журі присяжних (на підставі доказів сторін захисту і звинувачення воно вирішує питання винуватості особи) і суддю, який на підставі вердикту присяжних виправдовує особа або засуджує і призначає покарання.
Очевидно, назріла необхідність введення саме такої моделі суду присяжних. Крім того, треба розширити сферу його застосування, а не обмежуватися тільки справами, в яких людині загрожує довічне позбавлення волі. Звичайно, такий крок буде мати потребу в збільшенні витрат на суди. І в нинішньому році зробити це буде неможливо. Але створити законодавчу основу для поступового запровадження суду присяжних в 2017-м цілком можливо.
А ось введення інституту присяжних для вирішення комерційних суперечок вже в нинішньому році нічого не заважає. Тим більше згадка про це є в законі "Про судоустрій і статус суддів". Йдеться про дещо інший моделі. Коли в суперечках з великою ціною позову до їх вирішення будуть залучати авторитетних юристів, яких будуть підбирати самі сторони з осіб, делегованих бізнес-спільнотою. Звичайно, сторони повинні нести і витрати по залученню таких присяжних-арбітрів. Ця модель може вбити корупцію в господарських судах і створити умови для довіри інвесторів до української системи правосуддя. Для її реалізації треба внести зміни до процесуального закону.
Запуск інституту приватних виконавців
На жаль, авторитету судової влади шкодить і поганий рівень виконання судових рішень. Держава є монополістом у цій сфері. Тут діє державна виконавча служба. Але на 4,5 тис. Державних виконавців в рік припадають мільйони виконавчих проваджень, що створює широкі можливості для корупції. Без додаткового стимулювання державного виконавця він може і пальцем не поворухнути. Для дисциплінарного органу завжди є виправдання - надмірне навантаження.
З 5 жовтня минулого року вступили в силу два закони, спрямовані на забезпечення виконання судових рішень. Один з них передбачив введення, поряд з державними виконавцями, інституту приватних виконавців. Виконання судових рішень приватні виконавці здійснюватимуть за тими ж процедурними правилами, що і державні виконавці. Тепер у стягувача буде право вибору: звертатися до державної виконавчої служби - або до приватного виконавцю. В умовах конкуренції якість виконання повинне збільшитися, а умови для корупції - зменшитися.
Можна очікувати, що перші приватні виконавці після проходження конкурсних процедур відбору почнуть роботу вже в першому кварталі 2017 р Звичайно, не слід сподіватися, що в нинішньому році кількість приватних виконавців буде достатнім для створення належної конкуренції державну виконавчу службу. Але з часом частка державної виконавчої служби в цій сфері повинна стати значно менше або зникнути взагалі.
Чи стане судова реформа успішною, а правосуддя - справедливим і ефективним, ми дізнаємося вже в нинішньому році. Шанси на успіх є, так само, як і серйозні ризики.
Джерело: gazeta.zn.ua